استاندارد شماره 8 حسابداری بخش عمومی (ذخایر،بدهیهای احتمالی و دارائیهای احتمالی)
هدف
1 . هدف اين استاندارد اطمينان از بکارگيري معيارهاي شناخت و مباني اندازهگيري مناسب در مورد ذخاير، بدهيهاي احتمالي و داراييهاي احتمالي و نيز افشاي اطلاعات کافي در يادداشتهاي توضيحي براي درک بهتر ماهيت، زمانبندي و مبلغ آنها توسط استفادهکنندگان صورتهای مالی ميباشد.
دامنه کاربرد
2 . اين استاندارد بايد توسط کليه واحدهاي گزارشگر براي حسابداري ذخاير، بدهيهاي احتمالي و داراييهاي احتمالي به استثناي موارد زير بکار رود:
الف. قراردادهایی که به موجب آن هیچ یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکردهاند یا هر دو طرف طبق قرارداد بخشی از تعهداتشان را متناسباً انجام دادهاند، مگر در مواردی که قرارداد زیانبار باشد، و
ب . آنچه که مشمول ساير استانداردهاي حسابداري است.
پ . مزایای اجتماعی ارائه شده توسط واحـد گزارشگر که در ازای ارائه آن به طور مستقیم از استفادهکنندگان مزایای مزبور مابهازای تقریباً معادل دریافت نمیشود.
3 . چنانچه استاندارد حسابداري ديگري نوع خاصي از ذخاير، بدهيهاي احتمالي و داراييهاي احتمالي را مورد بحث قرار دهد، واحـد گزارشگر بايد آن استاندارد را بکار گیرد. به عنوان مثال، موارد خاصي از ذخاير در استانداردهاي زير مطرح شده است:
الف. اجارهها. با توجه به اينکه استاندارد حسابداري 21 بخش تجاری با عنوان حسابداری اجارهها حاوي الزامات خاصي براي اجارههاي عملياتي زيانبار نيست، اين استاندارد در چنين مواردي کاربرد دارد؛
ب. فعالیتهای بیمه عمومی ( به استاندارد حسابداری 28 بخش تجاری با عنوان فعالیتهای بیمه عمومی مراجعه شود)؛ و
پ. مزایای بازنشستگی کارکنان (به استاندارد حسابداری بخش عمومی 12 با عنوان مزایای بازنشستگی کارکنان مراجعه شود)، اما مزایای پایان خدمت کارکنان مشمول این استاندارد است.
3الف. این استاندارد برای مابهازای احتمالی واحد تحصیلکننده در ترکیب واحد بخش عمومی که در دامنه کاربرد استاندارد حسابداری بخش عمومی 17 با عنوان ترکیبهای بخش عمومی است، کاربرد ندارد.
4 . بعضي از مبالغي که با آن همانند ذخیره برخورد ميشود ممکن است مربوط به شناخت درآمد باشد. براي مثال، خدماتی که واحد گزارشگر در مقابل دريافت حق اشتراک، ارائه میکند. اين استاندارد با شناخت درآمد سروکار ندارد و الزامات استانداردهای حسابداري مربوط به درآمدها را تغيير نميدهد.
5 . اين استاندارد، ذخایر را به عنوان بدهيهایي تعریف کرده است که زمان تسویه و یا تعیین مبلغ آن توأم با عدم اطمینان میباشد. اصطلاح ” ذخيره“ در مورد اقلامي از قبيل کاهش ارزش داراييها و مطالبات مشکوکالوصول نيز بکار ميرود. اين اقلام مبلغ دفتري داراييها را تعديل ميکند و مشمول اين استاندارد نيست.
6 . اين استاندارد در مورد ذخيره تجديد ساختار (شامل عمليات متوقف شده) کاربرد دارد. هنگاميکه تجديد ساختار منطبق با تعريف عمليات متوقف شده باشد، طبق استاندارد حسابداري 31 بخش تجاری با عنوان داراییهای غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده، موارد افشاي بيشتري ضرورت دارد.
برای مشاهده لینک دانلود لطفا وارد حساب کاربری خود شوید!
وارد شویدپسورد فایل : گزارش خرابی لینک
مادام العمر پشتیبان شما هستیم.
سوالات خود در خصوص دستورالعملها و استانداردهای حسابداری بخش عمومی و همچنین قوانین و مقررات مالی و محاسباتی را از طریق سایت،ایتا و تلگرام برای ما ارسال نمائید.
دیدگاهتان را بنویسید